Skip to main content
Onderzoek

03. Creativiteit en nieuwheid

By 20 januari 2022februari 23rd, 2023No Comments

Creativiteit en nieuwheid
Het onderzoek naar creativiteit was oorspronkelijk gericht op de vorm die nu big-c heet: de creativiteit die leidt tot grote ontdekkingen van mensen als Kandinsky, Monteverdi en Pythagoras; nieuw en in principe van belang voor iedereen. Naast nieuwheid worden door wetenschappers ook woorden als originaliteit en uniciteit gebruikt. [1] Pas in de jaren 90 kwam ook onderzoek op gang naar alledaagse creativiteit van normale stervelingen. [2]

Zo brengt de Engelse cognitief wetenschapper Margaret Boden in haar boek ‘The Creative Mind’ uit 1990 een tweedeling aan tussen (p)ersoonlijke en (h)istorische creativiteit. Terwijl persoonlijke creativiteit slechts nieuw, waardevol (en verrassend) is voor de bedenker zelf, schrijft historische creativiteit geschiedenis met wat nieuw, waardevol (en verrassend) is voor iedereen. [3]

Deze tweedeling helpt wetenschappers zich te focussen. Zo richtte de Hongaars-Amerikaanse pscyholoog zich in zijn boek ‘Creativity’ expliciet op big-c. [4] Tussen mini en big zit vast nog heel veel. Een tweedelig model is te beperkt, om alle vormen van creativiteit te dekken.

Dat is precies waarom de educatief psychologen James Kaufman en Ronald Beghetto tussen 2007 en 2009 in twee stappen [5][6] een voorstel deden voor het uitgebreidere ‘Four C Model of Creativity’. Dit model bestaat uit mini-c, little-c, pro-c en big-c.

Mini-c is te vergelijken met persoonlijke creativiteit zoals Boden voorstelde. Mini-c (persoonlijk) speelt een rol in de ontwikkeling van kinderen, die nieuwe dingen ontdekken, die voor volwassenen al bekend zijn. Ook een student ervaart mini-c, bijvoorbeeld als hij een prijs wint voor de lekkerste monchoutaart. De ontdekking zelf is creatief, ook al is het idee bij anderen al bekend. [5]

Little-c is de alledaagse creativiteit van de leek; dat wil zeggen, expertise is niet nodig. Deze bedenkt bijvoorbeeld zelf een nieuw smakelijk gerecht voor familie en vrienden. Belangrijk is wel dat de leek door anderen creatief gevonden wordt.

Pro-c is creativiteit, waar expertise van een kennisdomein voor nodig is. Zo heeft een kok expertise van koken. Misschien schrijft hij een boek met uitmuntende voorgerechten, maar valt hij verder niet zo op. Iedereen kan in principe een pro-c status bereiken, vaak na lange studie en training. [6]

Van big-c (historisch) is dan min of meer sprake, in het geval van een 5-sterren michelin kok die geroemd wordt door de culinaire wereld.

Soms wordt het wiel op twee plaatsen tegelijk uitgevonden. Zo was er onenigheid tussen Newton en Leibniz wie de differentiaalrekenen uitgevonden zou hebben. Tegenwoordig denken experts dat ze het onafhankelijk van elkaar hebben ontdekt. [7]

Bronnen
[1] Simonton, D. K. (2016). Defining creativity: Don’t we also need to define what is not creative? Journal of Creative Behavior. Early view. doi: 10.1002/jocb.137.

[2] Villanova, Ana & Cunha, Miguel. (2020). Everyday Creativity. A Systematic Literature Review. The Journal of Creative Behavior. 55. 10.1002-jocb.481.

[3] Boden, M. A. (2003). The creative mind: Myths and mechanisms. London, United Kingdom: Routledge. First published in 1990. p 2.

[4] Csikszentmihalyi, M. (2013). Creativity. The psychology of discovery and invention. New York, United States: Harper Perennial. p. 25-26.

[5] Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2007). Toward a broader conception of creativity: A case for “mini-c” creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(2), 73.

[6] Kaufman, J. C., & Beghetto, R. A. (2009). Beyond big and little: The four C model of creativity. Review of General Psychology, 13(1) 1.

[7] Leibniz-Newton caculus controversy. (2022). Retrieved Januari 26, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Leibniz–Newton_calculus_controversy.

Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan.

Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 700228Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties!  Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.

#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee

Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.