Skip to main content
Onderzoek

Kun je creativiteit trainen?

By 10 februari 2022maart 2nd, 2022No Comments

Kun je creativiteit trainen?
Om de uitdagingen en doelen van leiders van vandaag te begrijpen, werden eind 2009 in een studie door IBM 1541 CEO’s geïnterviewd, van verschillende soorten bedrijven, uit 33 industrieën verspreid over 60 landen. De conlusie: creativiteit is de belangrijkste leiderschapscompetentie om een weg te vinden in de wereld die versneld complexer wordt. [1] Sinsdien is het er zeker niet eenvoudiger op geworden. Het trainen van Creatief Denken is de beste manier om het ondernemerschap in professionals naar boven te halen. [2] Maar kún je je creativiteit eigenlijk wel trainen?

Boven een bepaald intelligentieniveau zou in principe geen bijzondere intelligentie nodig zijn voor creativiteit. [3] Althans, volgens wat bekend staat als de Threshold Theory. [4] ln 2013 werd de drempel tussen de 85 en 120 IQ punten geschat, afhankelijk of er overwegend fluency (85-100) of originaliteit (100-120) werd gemeten. [5] Het is natuurlijk wel zo dat je pas pro-c/big-c productief kan worden in beroepen, waar je hoger onderwijs voor moet volgen, waarvoor wel een bepaalde intelligentie is vereist (Certification Theory). [6] En bovendien is de relatie tussen intelligentie en creativiteit complex en zijn er nog veel onduidelijkheden en tegenstrijdige onderzoeksresultaten. [7]

Creativiteit is veel minder erfelijk bepaald dan intelligentie. Een omvangrijk onderzoek naar bijna 117 paren tweelingen, wees uit dat ongeveer 30 procent van de prestaties op tien creativiteits testen toegeschreven kon worden aan erfelijke aanleg. Bij een algemene intelligentie (IQ) test, kon hieraan veel meer, namelijk 80-85% worden toegeschreven. [8] 70% van de creatieve prestatie betrof dus geen aangeboren, maar aangeleerde vaardigheid.

In een langdurig project in opdracht van NASA, scoorden 98% van 1600 kinderen ‘genius niveau’ op een test in divergent denken in vergelijking tot slechts 2% van 280.000 volwassenen van gemiddeld 31 jaar. Toen ze de test 5 jaar later herhaalden, was dit nog slechts 30%. En weer vijf jaar later scoorde nog maar 12% hoog. De onderzoekers schreven er in 1992 een boek over. [9] Het lijkt er dus op dat we in beginsel allemaal creatief zijn – de ene misschien met net iets meer aanleg dan de andere – en dat we de vaardigheid beangstigend snel verliezen. Als we het kunnen afleren, misschien kunnen we het dan ook weer aanleren.

Wetenschappers denken van wel. In een meta-analyse van 70 studies naar de effectiviteit van trainingen in creativiteit was de conclusie: ‘Perhaps the most clear-cut conclusion to emerge from this study is that creativity training is effective.’ Het meest effectief blijkt het geven van fundamenteel inzicht in creatief denken in combinatie met het praktisch toepassen in werkelijke situaties. [10] Kortom: bewust en bekwaam.

Een grondig begrip over wat er in ons brein gebeurt als we creatief (of niet creatief) zijn, lijkt een positieve invloed te hebben op de creatieve prestaties. Zo loopt er een project op business scholen in Denemarken en Canada, waarbij studenten het Applied Neurocreativity (ANC) programma volgen. Dit betreft een uniek programma op basis van de cognitieve-neurowetenschap van creativiteit. In 8 weken wisten ze bij studenten een toename van 28,5% te verwezenlijken in divergente denkvaardigheden. [11]

Bronnen
[1] IBM. (2010). Capitalizing on Complexity. Insights from the Global Chief Executive Office Study. USA, NY, Somers: IBM Global Business Services. Geraadpleegd op 9 februari 2022, van https://www.ibm.com/downloads/cas/1VZV5X8J.

[2] Corte, Valentina & Del Gaudio, Giovanna. (2017). Entrepreneurial Creativity: Sources, Processes and Implications. International Journal of Business and Management. 12. 33. 10.5539/ijbm.v12n6p33.

[3] Karwowski, M., Kaufman, J. C., Lebuda, I., Szumski, G., & Firkowska-Mankiewicz, A. (2017). Intelligence in childhood and creative achievements in middle-age: The necessary conditon approach. Intelligence, 64, 36-44.

[4] Barron, F. (1969). Creative person and creative process. New York, NY: Holt, Rinehart & Winston.

[5] Jauk, Emanuel & Benedek, Mathias & Dunst, Beate & Neubauer, Aljoscha. (2013). The relationship between intelligence and creativity: New support for the threshold hypothesis by means of empirical breakpoint detection. Intelligence. 41. 212-221. 10.1016/j.intell.2013.03.003.

[6] Hayes, J. R. (1989). Cognitive processes in creativity. In J. A. Glover, R. R. Ronning, & C. R. Reynolds (Eds.), Handbook of creativity (pp. 135-145). New York, NY: Plenum Press.

[7] Plucker, J.A., Esping, A. Intelligence and creativity: a complex but important relationship. Asia Pacific Educ. Rev. 16, 153–159 (2015).

[8] Reznikoff, M., Domino, R., Bridges, C., & Honeyman, M. (1973). Creative Abilities in Identical and Fraternal Twins. Behavioral Genetics. 3, no. 4 (1973): 365–377.

[9] Land, G. & Jarman, B. (1992). Breakpoint and Beyond: Mastering the Future Today. New York, USA: Harpercollins Publishers.

[10] Scott, G. M., Leritz, L. E., & Mumford, M. D. (2004). The effectiveness of creativity training: A meta-analysis. Creativity Research Journal, 16, 361-38.

[11] Onarheim, B. Friis-Olivarius, M. (2013). Applying the neuroscience of creativity to creativity training. Frontiers of Human Neuroscience. 7. 656.

Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan. 

Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 78 53 04Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties! Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.

#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee


 

Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.