Skip to main content
OnderzoekUitgelicht

Solo-Brainstormen

Solo-Brainstormen
Het is een hardnekkig misverstand: brainstormen doe je het best in groepen. Het idee komt van Alex Osborn uit 1953 [01] en is keer op keer weerlegd. En toch geloven professionals vaak nog steeds, dat je het beste in team-verband ideeën bedenkt en ze nemen aan dat de interactie met anderen de creativiteit stimuleert.

Een misverstand, want herhaald onderzoek wijst steeds weer uit, dat de output groter is, als alle leden van de groep afzonderlijk werken en de ideeën daarna samen worden gebracht. [02] Een groep van vier mensen bedenkt bijvoorbeeld maar de helft van de ideeën die vier personen apart bedenken [07].

De focus op het genereren van kwantiteit heeft een positief effect op het aantal bedachte ideeën. [03] Hoe groter het aantal ideeën, hoe groter de gemiddelde kwaliteit. [04] Het uitstellen van kritiek op ideeën tot een fase na de idee-generatie, heeft een positief effect op de gemiddelde kwaliteit van ideeën. [05] Brainstorm-instructies (training van methode en technieken) verbeteren over het algemeen de generatie van ideeën. [06] Tot zover kloppen de ideeën van Osborn [01]. Maar het beste brainstorm je dus met diverse betrokkenen, en dan ieder afzonderlijk om ideeën later samen te voegen. 

Bronnen
[01] Osborn, A. F. (1953). Applied Imagination. New York: Scribner’s.
 
[02] Diehl, M., & Stroebe, W. (1987). Productivity loss in idea-generating groups: Toward the solution of a riddle. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 497-509.
 
[03] Christensen, P. R., Guilford, J. P., & Wilson, R. C. (1957). Relations of creative responses to working time and instructions. Journal of Experimental Psychology, 53, 82-88.
 
[04] Stroebe, W., & Diehl, M. (1994). Why groups are less effective than their members: On productivity losses in idea-generating groups. In W. Stroebe & M. Hewstone (Eds.), European review of social psychology (Vkol. 5, pp. 271-303). London: Wiley.
 
[05] Bartis, S., Szymanski, K. & Harkins, S. (1988). Evaluation and performance: A two-edged knife. Personalitiy and Social Psychology Bulletin, 14, 242-251.
 
[06] Parnes, S. J. & Meadow, A. (1959). Effects of ‘brainstorming’ instructions on creative problem solving by trained and untrained subjects. Journal of Educational Psychology, 50, 171-176.
 
[07] Baas, M. (geen jaartal). Hoe word je creatief? Oude misvattingen en nieuwe inzichten over het stimuleren van creativiteit. The Inquisitive Mind. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://nl.in-mind.org/article/hoe-word-je-creatief-oude-misvattingen-en-nieuwe-inzichten-over-het-stimuleren-van
 

Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan. 

Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 78 53 04Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties! Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.

#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee


 

Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.