Skip to main content
Onderzoek

01. Wat is Creatief Denken?

By 6 januari 2022februari 23rd, 2023No Comments

Wat is creativiteit?
Creativiteit wordt door veel CEO’s gezien als de belangrijkste economische bron van de 21e eeuw. Uitdagingen worden steeds complexer en oplossingen vragen om creatieve denkkracht. Zodoende is het één van de belangrijkste competenties, waar de komende decennia behoefte aan zal zijn.

Hoe geweldig zou het zijn, als wetenschappers een manier zouden vinden, voor ons om creatiever te worden. Daarvoor moeten ze natuurlijk wel eerst goed omschrijven wat creativiteit is.

In 1953 presenteerde de psycholoog Morris Stein als eerste [1] een definitie, waar tegenwoordig min of meer consensus over bestaat: ’the creative work is a novel work that is accepted as tenable or useful or satisfying by a group in some point in time’. [2]

De consensus betreft vooral twee criteria: nieuwheid en bruikbaarheid. In management literatuur zie je dit dan ook terug. Neem bijvoorbeeld een definitie van Ben Tiggelaar. Volgens hem is creativiteit ‘het oplossen van problemen door iets oorspronkelijks te ontwikkelen’. [3]

Helaas is de definitie nog te vaag vanuit een wetenschappelijk standpunt. De definitie geeft namelijk niet aan, hoe en door wie die criteria beoordeeld moeten worden. Nieuw en bruikbaar zijn best subjectieve criteria en lastig te meten.

Na de definitie van Stein zijn er nog vele variaties op dit thema geformuleerd. Bijvoorbeeld Margareth Boden [4] en ook Dean Simonton [5] stellen nog een derde criterium voor: verrassing.

Bronnen
[1] Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92-96.
 
[2] Morris I. Stein (1953). Creativity and Culture. The Journal of Psychology, 36:2, 311-322.
 
[3] Tiggelaar, B. (2001). Internet strategie 2.0. Concurrentievoordeel in de digitale economie: theorie en praktijk. Essex, United Kingdom: Financial Times/Prentice Hall. Nederlands. 579 pagina’s. ISBN 9789043002790.
 
[4] Boden, M. A. (2003). The creative mind: Myths and mechanisms. London, United Kingdom: Routledge. First published in 1990.
 
[5] Simonton, D. K. (2012). Quantifying creativity: can measures span the spectrum? Dialogues in clinical neuroscience, 14(1), 100–104.
 

Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan.

Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 700228Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties!  Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.

#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee

Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.