Een kikker is wanhopig op zoek naar water en een vogel heeft al lang gezien dat de kikker bijna bij een vijver is: zelfde situatie, ander perspectief. Het oplossen van een probleem wordt makkelijker, als je beter begrijpt wat er aan de hand is. Een manier om meer inzicht te krijgen in een situatie, is door deze van diverse standpunten te bekijken.
Je hebt vast wel gehoord van ‘out-of-the-box’ denken. Maar je kunt helemaal niet zonder (denk-)kaders, hokjes, vakjes en dozen. Je kunt wél wisselen van kader of doos.
Stel je nu even voor dat je een boer bent, die kampt met uitzonderlijk lange periodes van droogte. Ik geef 5 manieren om te herkaderen:
1) Tijd
Bekijk het probleem vanuit het verleden of de toekomst. Hoe gingen boeren er 500 jaar geleden mee om? Of hoe zou iemand 2000 jaar gelden naar het huidige probleem kijken? En hoe hebben boeren uit de toekomst dit probleem opgelost?
2) Locatie
Bekijk het probleem vanuit een andere locatie. Welke oplossingen hebben anderen al bedacht, die in uitzonderlijk droge gebieden oogsten? Verbouwen zij misschien andere gewassen en is dát een optie? Is het mogelijk te selecteren op droogtetolerantie? Uiteraard kun je ook locatie combineren met tijd: wat kun je leren van de landbouwtechnieken van de Azteken uit Mexico in het jaar 1425?
3) Resolutie
Zoom in en zoom uit. Uitzoomen betekent grip op ‘het grotere plaatje’. Zoom uit en je gaat al snel denken aan klimaatverandering, structurele oplossingen, een slimmere afwatering door Rijkswaterstaat, eventueel het gezamelijk investeren in noodopslag. Inzoomen betekent grip op details. Misschien kun je de bodemstructuur verbeteren, zodat deze langer meer vocht vasthoudt. Of misschien beregen je niet overvloedig en globaal (veel verlies) maar beheerst en direct bij de wortels.
4) Persoon
Kruip in de huid van anderen. Hoe kijkt iemand uit de stad naar droogte? En durf voor het krijgen van spectaculaire ideeën, het probleem ook te bekijken vanuit fictief-fantastische personages, zoals Superman of Merlijn; hoe zouden zij het probleem oplossen?
5) Object (personificatie)
Je kunt bovendien waardevolle inzichten verwerven, door je te verplaatsen in objecten (of situaties), als ware het personages (personificatie). Laat bijvoorbeeld de regenworm op je akker eens aan het woord. Kinderachtig? Juist daarom effectief!
Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan.
Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 700228. Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties! Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.
#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee
Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.