Skip to main content
Onderzoek

04. Creativiteit en bruikbaarheid

By 27 januari 2022februari 23rd, 2023No Comments

Creativiteit en bruikbaarheid
Mijn nichtje heeft zo’n valkparkietje dat Die Zauberflöte nakwoetert. Dat is knap, we vinden het grappig, maar het beestje heeft natuurlijk geen besef van de culturele betekenis. En ze variëert ook op het thema. Ik vermoed dat ze het origineel nog niet goed onder de knie heeft.

Creatitviteit is het vermogen om ideeën te bedenken die nieuw en bruikbaar zijn (zie mijn vorige post). Alleen nieuwheid is niet voldoende. Het valkparkietje genereert wel originele melodieën, maar zouden we dat nou echt creatief kunnen noemen? Een idee moet ook bruikbaar zijn.

Een idee kan een zekere impact hebben. De impact wordt bepaald door het aantal mensen waarvoor iets nieuw en bruikbaar is (het bereik, of de invloedsfeer), en de mate waarin iets nieuw en bruikbaar is.

Bruikbaarheid is in deze definitie een rekbaar begrip. Wetenschappers gebruiken voor bruikbaarheid (usability or usefulness) ook woorden als nut (utility), geschiktheid (fitness), gepastheid (appropriateness), effectiviteit (effectiveness) en waarde (value). [1] Zelf zou ik daar ‘betekenis’ aan toe willen voegen. En verder geef ik de voorkeur aan ‘waarde’.

De bruikbaarheid van een idee zal variëren van persoon tot persoon. Hoeveel moeite moet iemand doen om een idee te gebruiken? Wat levert het de gebruiker op? Hoe verhoudt het zich tot andere bestaande ideeën.

In het geval van creatief probleem oplossen, begon ik op een gegeven moment te vermoeden, dat elk probleem altijd terug te brengen is tot een te veel of een tekort van iets. Berthold Gunster schrijft hierover: “Of er is iets niet, waarvan wij vinden dat het er wel zou moeten zijn. Of er is iets wel, waarvan wij vinden dat het er niet zou moeten zijn.” Hij zegt dat er in de realiteit geen problemen bestaan. De realiteit is gewoon. Maar omdat wij dingen anders willen dat ze zijn, ervaren we ze als problemen. [2] Als dat zo is, dan is de waarde van een idee afhankelijk van hoe graag we willen dat het de realiteit naar onze hand zet.

Bronnen
[1] Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92-96.

[2] Gunster, B. (2015). Huh?!. De techniek van het omdenken. Nederland, Amsterdam, Lev. P. 55

Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan.

Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 700228Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties!  Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.

#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee

Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.