Skip to main content
Onderzoek

05. Creativiteit en verrassing

By 3 februari 2022februari 23rd, 2023No Comments

Creativiteit en verrassing
Als ik bezig ben om bijvoorbeeld nieuwe producten te bedenken, wil ik mezelf vooral verrassen. Het is lastig uit te leggen. Ik zou op basis van kennis iets kunnen bedenken. Op de een of andere manier voelt dat dan ook bedacht en alsof anderen dat ook zo zullen ervaren. Liever doe ik per ongeluk een vondst. De verrassing geeft me een fijn gevoel, alsof ik een kadootje krijg.

Margaret Boden definiëert creativiteit als ‘het vermogen om ideeën te bedenken die nieuw, verrassend en waardevol zijn. Ze voegt dus het criterium ‘verrassend’ toe, [1] vergelijkbaar met The US Patent Office (nieuw, bruikbaar en niet voor de hand liggend) [2]. (zie mijn vorige post).

Boden onderscheidt 3 extra vormen van creativiteit op basis van de manier waarop een idee verrassend kan zijn: combinatorische, verkennende en transformationele creativiteit.

1] Combinatorische creativiteit is het maken van onbekende combinaties met bekende ideeën. Je moet volgens haar daarvoor veel kennis hebben, liefst van diverse domeinen en met die kennis kunnen spelen. Het vinden van een (waardevolle) onbekende combinatie is verrassend, omdat het krijgen ervan statistisch onwaarschijnlijk is. [1] Waarschijnlijk doelt Boden op Big-c, want voor het combineren van bijvoorbeeld tomaten- en groentensoep tot tomaten-groentensoep lijkt me geen bijzondere kennis vereist.

2] Verkennende creativiteit, verkent al bestaande gestructureerde manieren van denken (die zij conceptuele ruimtes noemt). [1] Het doet mij denken aan creativiteit inside the box, dus variëren op een bestaand thema. Het vinden van een idee door verkennende creativiteit is verrassend, omdat je het nog niet kende, maar vroeg of laat moest jij of iemand anders het wel vinden. In zekere zin bestond het idee namelijk al binnen de mogelijkheden van de bestaande structuur. Bijvoorbeeld als je een weg ontdekt die je nog niet kende (maar natuurlijk wel al bestond).

3] Transformationele creativiteit, verandert de conceptuele ruimte of bedenkt een nieuwe. Dat doet mij denken aan creativiteit outside the box en en vinden van een nieuw thema. Als je de regels van het schaken verandert, ontstaat er een compleet nieuw spel. Transformationele creativiteit is verrassend omdat het leidt tot ideeën, die voorheen onmogelijk leken. [1]

Bronnen
[1] Boden, M. A. (2003). The creative mind: Myths and mechanisms. London, United Kingdom: Routledge. First published in 1990.

[2] Simonton, D. K. (2012). Taking the US Patent Office creativity criteria seriously: A quantitative three-criterion definition and its implications. Creativity Research Journal. 24. 97-106.

Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan.

Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 700228Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties!  Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.

#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee

Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.