Skip to main content
Onderzoek

10. Hoe stuurt emotie de creativiteit?

By 16 januari 2023januari 24th, 2023No Comments

Hoe stuurt emotie de creativiteit?
Creativiteit wordt vooral gestimuleerd door blijheid en verbazing (positieve activerende emoties). Als we enthousiast zijn, hebben we een grotere drive om nieuwe dingen te ontdekken en te leren en zijn daardoor geneigd om meer creatieve ideeën te genereren [10]. Verwondering kan leiden tot een grotere openheid voor nieuwe ideeën [11]. Verder speelt verbeeldingskracht een belangrijke rol bij het visualiseren van nieuwe ideeën en het oplossen van problemen [8].

Boosheid, angst en frustratie (negatieve activerende emoties) mits in milde vorm, stimuleren de creativiteit ook, juist door de stress en het ongemak. We zien ons dan gedwongen om buiten onze comfort-zone te treden [1]. Woede zorgt dat we een situatie willen veranderen [2]. Angst kan leiden tot een grotere openheid voor nieuwe ideeën en motiveren om te leren en te ontdekken [11]. In een onderzoek presteerden deelnemers na het kijken van een angstaanjagende film significant beter op een creativiteitstest, dan de deelnemers die vooral een enthousiasmerende film zagen [3]. Op eenzelfde manier presteerden deelnemers die vooraf een frustrerende taak hadden uitgevoerd, beter dan deelnemers die een neutrale taak hadden uitgevoerd [4].

Nieuwe ideeën lijken te ontstaan door flexibiliteit en/of volharding [13]. Flexibiliteit houdt een manier van creatief denken in, waarin we snel wisselen tussen verschillende denkkaders, concepten en ideeën, en bijzondere en originele verbindingen leggen. Bij volharding zoeken we net zo lang door, tot alle voor de hand liggende oplossingen op zijn en de frisse ideeën komen. Zijn we blij, dan zijn we flexibel, zijn we angstig en boos, dan gaan we voor de grondige en volhardende aanpak [3, 6].

Veel professionals denken dat creativiteit ontstaat als we ontspannen zijn (deactiverend). Misschien dat ze creativiteit verwarren met incubatie. Incubatie volgt nadat het probleem in eerste instantie, tijdens de preparatie fase, ondanks flinke inspanning niet is opgelost. We gaan iets anders doen (liefst iets waar we niet te veel bij na hoeven te denken) [9], we dromen [5], we onspannen ons, we mediteren [12, 16] of we gaan er een nachtje over slapen [17]. Vaak krijgen we daarna plots een inval, een aha-erlebnis of een eureka-moment. Diverse meta-studies hebben dit incubatie-effect aangetoond [7, 14]. Maar wat er precies tijdens de incubatie in ons brein gebeurt, is nog niet helder.

Verdriet, verveling, depressie, gelatenheid en vermoeidheid (negatief deactiverende emoties) beperken de creativiteit eerder [3].

Bronnen
1] Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Boulder, CO: Westview Press.

2] Ashby, F. G., Isen, A. M., & Turken, A. U. (1999). A neuropsychological theory of positive affect and its influence on cognition. Psychological Review, 106(3), 529–550.

3] Baas, M., De Dreu, C.K.W., & Nijstad, B.A. (2008). A meta-analysis of 25 years of mood-creativity research: Hedonic tone, activation, or regulatory focus? Psychological Bulletin, 134(6), 779–806.

4] Baas, M., De Dreu, C.K.W., & Nijstad, B.A. (2009). Creativity under pressure: Effects of time pressure and frustration on creative performance. European Journal of Social Psychology, 39(6), 951–961.

5] Baird, B., Smallwood, J., Mrazek, M. D., Kam, J. W. Y., Franklin, M. S., & Schooler, J. W. (2009). Inspired by distraction: mind wandering facilitates creative incubation. Psychological Science, 22(9), 1191-1195.

6] De Dreu, C.K.W., Baas, M., & Nijstad, B.A. (2008). Hedonic tone and activation in the mood–creativity link: Towards a Dual Pathway to Creativity model. Journal of Personality and Social Psychology, 94, 739–756.

7] Dodds, R. D., Ward, T. B., and Smith, S. M. (2003). “Incubation in problem solving and creativity,” in The Creativity Research Handbook (Vol. 3), ed M. A. Runco (Cresskill, NJ: Hampton).

8] Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454.

9] Guilford, J. P. (1950). The incubation effect in creative problem solving. Journal of general psychology, 42(1), 127-132.

10] Kaufman, J. C., & Beghetto, R. A. (2009). Beyond big and little: The four c’s model of creativity. Review of general psychology, 13(1), 1-12.

11] Kaufman, J. C., & Baer, J. (2012). The creativity of everyday life. American Psychologist, 67(5), 312–321.

12] Kozhevnikov, M., Louchakova, O., Josipovic, Z., & Motes, M. A. (2011). The enhancement of visuospatial processing efficiency through Buddhist deity meditation. Cognition, 118(1), 153-182.

13] Nijstad, B. A., De Dreu., C. K. W., Rietzschel, E. F., & Baas, M. (2010). The dual-pathway to creativity model: Creative ideation as a function of flexibility and persistence. European Review of Social Psychology, 21, 34-77.

14] Sio U. N., Ormerod T. C. (2009). Does incubation enhance problem solving? A meta-analytic review. Psychol. Bull. 135, 94–120.

Professionals kunnen creatief denken trainen. Bij creatief denken gaat het erom dat je problemen als uitdagingen gaat zien, dat je technieken traint om voor die uitdagingen efficiënt honderden ideeën te bedenken om vervolgens met de beste ideeën aan de slag te gaan.

Wil je daar meer over weten? Klik dan hier! Of bel me geheel vrijblijvend: 0497 700228Vond je deze post verhelderend? Geef me een like, laat een comment achter en deel met je connecties!  Hebben wij nog geen connectie ? Stuur me dan gerust een verzoekje en #letsconnect, want ik leer graag leuke mensen kennen.

#professionals #ondernemen #training #creativiteit #winstidee

Hallo! Leuk dat je mijn berichtje leest, ik ben Bas van Meegen en mijn onderneming heet Winstidee. Met Winstidee help ik ondernemende professionals effectievere idee bedenkers en probleem-oplossers te worden. Je kunt je project of onderneming een boost geven met een goed idee. Ik geloof dat professionals creatiever kunnen worden, door kennis te nemen van de geheimen uit de wereld van creatie en innovatie. Met creatieve denkvaardigheid zijn ze beter toegerust voor de uitdagingen in een wereld die steeds sneller steeds complexer wordt. Dit kan met de juiste methode en het trainen van de juiste houding, kennis en vaardigheden.